Banner Banner

Ontwerp inrichting straten tussen de Dr. A. Schweitzerlaan, de Vrouwenzandstraat en de Gouwzeestraat

Gemeente Purmerend vervangt het riool in de straten tussen de Dr. A. Schweitzerlaan, de Vrouwenzandstraat en de Gouwzeestraat, omdat deze aan vernieuwing toe is. Hiervoor moet de hele straat open. Daarna richten we de straat opnieuw in. Dat de straat open moet, geeft ons de kans om de inrichting aan te passen aan de wensen en eisen van deze tijd.

Op 29 juni 2022 presenteerden we het voorlopig ontwerp en op 1 februari 2023 presenteerden we het definitief ontwerp aan u. Daarop hebben we een aantal reacties gehad. Waar dat kon hebben we het ontwerp aangepast, zodat het beter aansluit op uw wensen. Ook hebben we de lengte van de parkeervakken aangepast aan de nieuwe richtlijnen.  Een lijst met alle gestelde vragen en de antwoorden hierop vindt u op de website.

 

Aanpassingen door klimaatverandering en rekening houden met de natuur

Dit gebied is gevoelig voor wateroverlast. Om ervoor te zorgen dat de straten tijdens hevige regenbuien bereikbaar blijven, moeten we maatregelen nemen. Daarnaast verwachten we dat veel straten te maken krijgen met overlast die wordt ervaren tijdens periodes van extreme hitte. Met deze twee zaken houden we rekening in het ontwerp. Dit doen we bijvoorbeeld door grondverbetering, opslag van water onder de weg en in het groen en het planten van extra bomen, zodat er schaduw is. We willen zo veel mogelijk van de gezonde volwassen bomen laten staan. Toch kan het voorkomen dat we moeten kappen. Op sommige plekken waar nu bomen staan, moeten we graven om het riool te kunnen vervangen . In de nieuwe groenstroken planten we verschillende soorten bomen terug: dit is beter voor de natuur en voorkomt uitbraken van boomziektes. Nieuwe bomen planten we met voldoende ruimte om te groeien. In smalle straten kunnen we daardoor geen of minder bomen planten. We bieden alle bewoners een gratis boom aan voor in de voortuin! Zo zorgen we ervoor dat de smalle straten ook mooi groen worden.

 

Parkeerplaatsen in de nieuwe inrichting

In 2019 en in 2023 hebben we parkeeronderzoek laten doen. We hebben gekeken hoeveel auto’s geparkeerd staan en hoeveel plekken er beschikbaar zijn in heel Wheermolen-Oost. Aan de hand van dit parkeeronderzoek is gekeken hoeveel parkeerplaatsen er eventueel bij moeten komen of weg kunnen. In het deelgebied Gouwzeestraat is voornamelijk een parkeertekort gemeten. Totaal gezien voor deze buurt breiden we uit met vier parkeerplaatsen. Op plekken waar extra woningen komen, breiden we het aantal parkeerplaatsen uit op basis van de parkeernorm.

 

Openbare verlichting

De openbare verlichting vervangen we door LED-verlichting.

 

Openbare ruimte rond de lage flats Gouwzeestraat en de Henri Dunantstraat

De openbare ruimte rond de lage flats Gouwzeestraat en de Henri Dunantstraat valt buiten dit ontwerp. De definitieve inrichting nemen we mee in de plannen voor de nieuwbouw van de appartementen.

 

Dr. Albert Schweitzerlaan 101 – 175

De bomen aan de westzijde gaan weg. De bomen hebben te weinig ruimte om te groeien. Daardoor zijn ze vaak niet gezond. De brede stoep aan deze kant maken we smaller. Hierdoor is er ruimte voor een strook met daarin struiken en bomen. Om ongeveer vier woningen komt er een doorsteek door de groenstrook naar de parkeerplaatsen. Er komen bomen op de erfgrens van 101, 101/103, 111/113, 113/115, 115/117, 117/119, 119/121, 121/123, 133/135, 135/137, 137/139, 139/141, 143/145, 145/147, 151/153, 157/159, 159, 161, 167/169 en 169/171.Voor de huisnummers 105, 109, 125, 127, 129 (2 stuks), 131, 141, 143, 149, 155, 163, 165, 173 en 175 komt een boom. Naast deze rij bomen komt langsparkeren. Op enkele parkeerplaatsen komt een opstelplaats voor rolcontainers. Deze komen op de parkeerplaats voor 101, 119, 133/135, 149 en 163. Daarna de rijbaan en dan weer een strook langsparkeren. Hier komt een opstelplaats voor rolcontainers tegenover 109/111. De brede groenstrook aan de oostzijde blijft behouden. De bestaande bomen in deze groenstrook blijven ook gehandhaafd. Alleen tegenover huisnummer 117, 119 en 133 kappen we een boom. Daarnaast planten we ook nieuwe bomen aan in de groenstrook. Er komen nieuwe bomen in de brede grasstrook tegenover 119, 121/123, 137/139, 151/153, 161 en 175. In de grasstrook tegen over 163-169 komen 6 nieuwe bomen. In de grasstroken, die grenzen aan de groene hofjes van de Roggebotstraat, komen stroken met bloembollen en een strook met een kruidenmengsel. Dit om de biodiversiteit te verhogen. 
Daarna komt weer de stoep. Ook deze wordt smaller.
In de straat komen vier plateaus ter hoogte van nummer 117, 131/135, 147 en 161 om de snelheid uit het verkeer te halen. Hier kunnen voetgangers gelijkvloers oversteken. Daarnaast komt een plateau bij de aansluiting op de Vrouwenzandstraat. De middengeleider voor huisnummer 101 verdwijnt. De bomen die hier staan, kappen we. 
Aan de kant van de weg naast de Vrouwenzandstraat 30 komen de ondergrondse containers. Daartegenover komt nog een opstelplaats voor rolcontainers.

 

Groene hofjes Roggebotstraat

De vier groene hofjes Roggebotstraat hebben we samen met de omwonenden ingericht.

Hofje A: Roggebotstraat 35-53, 57-67 (oneven)
Dit is het hofje met spelen. Het toestel wordt vervangen. Het nieuwe speeltoestel biedt klimmen, glijden en schommelen. De wip staat er los naast. Het toestel heeft een hoogte van 2.45 m en geen dakje.
We combineren het spelen met natuur. De bestaande heestervakken vervangen we door een speelbosje. Hierdoorheen kunnen de kinderen vanaf de Dr. Albert Schweitzerlaan het speelplekje oplopen via een pad van houtsnippers. De speeltoestellen staan op een kleine helling. De grond houden we tegen met boomstammen: je springt van de stammen af en komt zo bij het speeltoestel. Je kunt spelen en zitten op de boomstammen. Natuurlijk kun je ook bij de toestellen komen over het gras. De kunstgras ondergrond vervangen we door gekleurde houtsnippers.
Bijna alle bomen blijven staan. De bomen langs de Roggebotstraat 41-45 moeten we kappen. Dit is nodig om de riolering te vervangen. De beplanting rondom het achterpad van de woningen vervangen we door gras. Vanuit de achtertuinen en het achterpad stap je op het gras. De ruimte wordt hierdoor meer gedeeld met de omgeving.

Hofje B: Roggebotstraat 57-75, 79-89 (oneven)
Dit hofje blijft in opzet grotendeels hetzelfde als bestaand. Rond bijna het hele hofje komen struiken. Er komen bij de Dr. Albert Schweitzerlaan openingen in de struiken, zodat de grasmaaimachine het grasveld kan bereiken. De bomen achter de Roggebotstraat 69/71, 83/85 en 89 blijven staan en de krentenboompjes voor de Roggebotstraat 63-67 blijven staan. De rest van de bomen en struiken vervangen we. Deze zijn aan het eind van hun levensduur. Langs de achtertuinen komen twee kleine doorsteken. Naast deze doorsteken komen takkenrillen. Een takkenril is een plek met opstaande takken in de grond waartussen je dood hout stapelt of vlecht. Takkenrillen vormen schuilplekken voor kleine zoogdieren, zoals egels en vogels. We planten drie nieuwe bomen.

Hofje C: Roggebotstraat 79-97, 101-111 (oneven)
De hoofdopzet van een door beplanting omzoomd grasveld blijft behouden. De huidige strook beplanting is uitgegroeid en aan vervanging toe. In de nieuwe inrichting plaatsen we een kleurige strook beplanting langs het openbaar voetpad. Zo wordt voor de bewoners de voortuin visueel vergroot en hebben wandelaars iets moois om naar te kijken, zowel vanaf de Roggebotstraat als vanaf de Dr. Albert Schweitzerlaan. Daarnaast wordt de toegang voor honden meer belemmerd en doen deze minder snel hun behoefte op het grasveld. De beplanting bestaat uit een combinatie van kleurige vaste planten, lage heesters en enkele hogere heesters die aantrekkelijk zijn voor insecten, vlinders en vogels. De beplanting is het hele jaar interessant door onder andere bloei, bladvorm en winterstructuren. We maken takkenrillen bij schuttingen en de toegangspoorten naar tuinen. Drie bomen langs de schuttingen sluiten aan op de bomenrij langs de Dr. Albert Schweitzerlaan en zorgen dat de inrichting van het hofje past bij de inrichting van de omgeving. Een kleine sierlijke bloesemboom in het gras geeft dit hofje een extra karakter.

Hofje D: Roggebotstraat 101-119 (oneven) en Vrouwenzandstraat 30-40 (even)
De inrichting van hofje D wordt ingrijpend veranderd. Samen met de aanwezige bewoners is tijdens de workshop een eerste schetsplan bedacht waarbij het hofje wordt getransformeerd tot een oase van rust te midden van beplanting. Hofje D wordt volledig omringd door beplanting. Twee pergolabogen, begroeid met klimplanten, bieden toegang tot het hofje. Hier loopt een slingerend pad van halfverharding. Het pad is gecombineerd met een wadi. Een wadi is een groene greppel om regenwater tijdelijk in op te vangen. Het pad voert langs bloemperken en eilanden met een kleurrijke beplanting. De beplanting bestaat uit een vrolijke combinatie van kleurige vaste planten, siergrassen en zowel lage als hoge heesters die aantrekkelijk zijn voor insecten, vlinders en vogels. Er komt hier ook een insectenhotel. De beplanting is het hele jaar interessant door onder andere bloei, bladvorm en winterstructuren. Natuurlijke elementen als een liggende boomstam, een zitkei en stapstenen maken dat de verschillende beplantingen beter bereikbaar zijn en de bewoners hier volop van kunnen genieten. De huidige Trompetboom (Catalpa) blijft staan. Deze vormt een markant punt binnen het hofje. Enkele groepen hogere en lagere heesters vormen schuilplekken voor kleine zoogdieren, zoals egels en vogels.

 

Gouwzeestraat 1 - 23

De openbare ruimte rond de lage flats Gouwzeestraat en de Henri Dunantstraat valt buiten dit ontwerp. De definitieve inrichting wordt meegenomen in de plannen voor de nieuwbouw van de appartementen.

 

Gouwzeestraat 25 – 47 / 6 – 372

De bomen in de verharding aan de zijde van de eengezinswoningen worden verwijderd. Het straatprofiel is opgebouwd uit een stoep van 1.80 m, rij haaks parkeren aan de kant van de eengezinswoningen, de rijbaan en een rij haaks parkeren voor de hoge flat D’ Blauwe Gouwe. 
Het terrein voor de D’ Blauwe Gouwe valt buiten dit ontwerp. De definitieve inrichting ontwerpen we als de invulling van de begane grond van D’ Blauwe Gouwe bekend is. 
De bomen voor D’ Blauwe Gouwe kappen we. Deze zijn niet meer gezond. Hier komen zeven nieuwe bomen. 
Op de kruisingen Gouwzeestraat/ Zuiderzeestraat, Gouwzeestraat/ Kadoelenstraat en Gouwzeestraat/ Roggebotstraat komen plateaus om de snelheid van het verkeer te remmen. In de Gouwzeestraat komen aan de kant van de eengezinswoningen groenvakken met een nieuwe boom bij:
• de hoeken bij de plateaus;
• op de erfgrens 17/19;
• op de erfgrens 29/31;
• op de erfgrens 39/41.
Er komt een plateau bij de aansluiting met de Vrouwenzandstraat. Aan beide zijdes van dit plateau komt een groenvak met een nieuwe bomen. Bij de ingangen van D’ Blauwe Gouwe trekken we het voetpad door naar de rijbaan. De plaats van de ondergrondse containers moet nog bepaald worden. Er komt één locatie.

 

Kadoelenstraat en Zuiderzeestraat

De Kadoelenstraat en de Zuiderzeestraat maken we een eenrichtingsstraat. Hierdoor kan de rijbaan smaller worden en is er meer ruimte voor de voetpaden en groen. Aan de zijde van de woningen met de diepe voortuinen komen langsparkeervakken. Tegenover de garages komen haakse parkeervakken.
Er komen groenvakken op de volgende plaatsen:
• Naast de garage aan Kadoelenstraat 2A. Hier blijft de bestaande boom staan;
• Achter de haakse parkeervakken tegenover de garages Kadoelenstraat 2A-2G. Hier komen vijf nieuwe bomen;
• Voor de Kadoelenstraat 5. Hier komt een nieuwe boom;
• Voor de erfgrens Kadoelenstraat 11/13. Hier komt een nieuwe boom;
• Naast de voortuin Roggebotstraat 34. Hier komt een nieuwe boom;
• Naast de garage Kadoelenstraat 20G. Hier komt een nieuwe boom;
• Naast de garage Zuiderzeestraat 2H. Hier komt aan beide zijdes van het voetpad een groenvak met daarin een nieuwe boom;
• Voor de Zuiderzeestraat 8. Hier komt een nieuwe boom;
• Voor de erfgrens Zuiderzeestraat 14/16. Hier komt een nieuwe boom;
• Naast de voortuin Roggebotstraat 48. Hier komt een nieuwe boom;
• Naast de garage Zuiderzeestraat 17G. Hier blijft een boom staan.
De opstelplaatsen voor de ondergrondse containers komen op de volgende plaatsen:
• Voor de Kadoelenstraat 18.
Er komt een drempel tussen de Kadoelenstraat 11/13 en 14/16 en tussen de Zuiderzeestraat 11/13 en 14/16.

 

Roggebotstraat 4-18 (even), 1-49 (oneven)

De bomen in de verharding gaan weg. De bomen hebben te weinig ruimte om te groeien. Daardoor zijn ze vaak niet gezond. De Roggebotstraat 4-18 maken we een eenrichtingsstraat. Hierdoor kan de rijbaan smaller worden en is er meer ruimte voor de voetpaden en groen. Aan de zijde van de eengezinswoningen komt een doorlopend voetpad van 1,50 m breed en langsparkeervakken. Aan de andere zijde komen groenvakken en opstelplaatsen voor de rolcontainers. Tegenover de garages komen haakse parkeervakken.
Er komen groenvakken op de volgende plaatsen:
• Naast en achter de garages Roggebotstraat 9A-9E. Hier komen vier nieuwe bomen terug;
• Achter en naast de haakse parkeervakken die voor de Roggebotstraat 19-21 komen. Hier komen vier nieuwe bomen;
• Naast en achter de garages Roggebotstraat 31A-31E. Hier komen vier nieuwe bomen;
• Achter de haakse parkeervakken die voor de Roggebotstraat 47-49 komen. Hier komen drie nieuwe bomen;
• Tussen de Roggebotstraat 35 en 23-29. Hier komen drie nieuwe bomen.
De opstelplaatsen voor de ondergrondse containers komen op de volgende plaatsen:
• Naast de zijkant van de tuin van Gouwzeestraat 11;
• Naast de zijkant van de tuin en de zijgevel van Roggebotstraat 21.
Er komt een drempel voor de Roggebotstraat 12.

 

Roggebotstraat 20-62 (even), 51-121G (oneven)

De bomen in de verharding gaan weg. De bomen hebben te weinig ruimte om te groeien. Daardoor zijn ze vaak niet gezond. Dit deel van de Roggebotstraat blijft tweerichtingsverkeer. Aan de even zijde komen langsparkeervakken. Er komen voetpaden aan beide zijdes van de weg van 1,50 m breed.
Er komen groenvakken op de volgende plaatsen:
• Naast de garage Roggebotstraat 55G. Hier komt een nieuwe boom;
• Naast de garage Roggebotstraat 77G. Hier komt een nieuwe boom;
• Tegenover de garages aan de Roggebotstraat 77D/E;
• Tegenover de garage aan de Roggebotstraat 99C;
• Tegenover de garage aan de Roggebotstraat 99G;
• Naast de garage Roggebotstraat 99G. Hier komt een nieuwe boom;
• Naast de garage Roggebotstraat 121G. Hier komt een nieuwe boom.
Er komen plateaus bij de kruisingen met de Kadoelenstraat, Zuiderzeestraat en de aansluiting op de Vrouwenzandstraat.

 

Vrouwenzandstraat

De Vrouwenzandstraat richten we in als fietsstraat. Hier is de auto te gast. Langs de fietsstraat komen langsparkeervakken. Aan het eind van de Vrouwenzandstraat bij de dijk voor het basketbalveld en de visvereniging komen haakse parkeervakken. Bijna alle bestaande bomen in de Vrouwenzandstraat blijven staan. De volgende bomen kappen we:
• Twee bomen bij de inrit naar de Gouwzeestraat. Hier komen twee nieuwe bomen;
• Twee bomen voor de visvereniging. 
• Een boom voor het basketbalveld; 
• Een boom voor de Vrouwenzandstraat 40.
• Een boom aan de overkant van de straat tegenover Vrouwenzandstraat 30;
• Een boom op de kruising Vrouwenzandstraat/ Dr. Albert Schweitzerlaan.
De bestaande groenvakken aan de zijde van de eengezinswoningen blijven bestaan. Het voetpad wordt smaller. Deze wordt 1.80 m breed.
De openbare ruimte rond de lage flat Vrouwenzandstraat valt buiten dit ontwerp. De definitieve inrichting wordt meegenomen in de plannen voor de nieuwbouw van de appartementen. 
De opstelplaats voor de rolcontainers komt tegenover de inrit naar de Roggebotstraat en aan de kant van de weg naast de achtertuin van de Gouwzeestraat 47. Hier komen geen parkeerplaatsen. Er komt een drempel ter hoogte van de achtertuin van de Roggebotstraat 62.

 

Nieuwe definitieve ontwerp met de te kappen bomen